02.08.2017 – 11 razy TABATA z wykładem o treningu samokontroli

Obrazek jest jaki jest, ponieważ jest inny od wcześniejszych. Pomyślałam, że nadam pamiętnikowemu światu trochę jego autentycznego koloru, zachowując przy tym mój kolor! 🙂 Jeśli nie będzie pasowało to wrócę do starego schematu.

Zegar Tabatowy ustawiasz sobie tu.

Każde z ćwiczeń 8 razy 20 sekund wykonywania i 10 przerwy.

  1. podpór przodem, schodzenie do podporu na przedramiona, wejście na proste ręce, dostawienie prawej i lewej nogi bokiem do ręki (pozycja półprzysiadu z dłońmi na podłodze), wyprost i od nowa ręce
  2. squat sumo – skok – squat wąski
  3. pompki (tu człowiek daje propozycje powolnego wprowadzania w temat ćwiczenia)
  4. burpees
  5. v-up, czyli scyzoryki
  6. unoszenie bioder w leżeniu tyłem na jednej nodze (tu prezentacja na dwóch)
  7. druga noga
  8. kolana ugięte, półprzysiad skok – nogi szeroko – skok do złączonych stóp
  9. skok do boku unosząc wysoko kolano i skok do drugiego boku nogą uniesioną i podciągnięcie do klatki drugiej nogi (opcjonalne dowolny skip)
  10. krab i przyciąganie 2 razy ręki i prostej nogi, potem zmiana i druga noga (może być wersja z prostymi nogami)
  11. unoszenie na zmianę prawego i lewego kolana, a potem dotknięcie prawej i lewej stopy przed sobą (skip i skip, stopa do ręki, stopa do ręki rytmicznie lub inne, dowolne skoki))

 

Po około godzinie wykładu zaczynają się zalecenia dotyczące utrzymania samokontroli.

 

 

Samokontrola przydaje się do realizowania dowolnego celu. Szczególnie długoterminowego i wymagającego systematyczności. Dieta, trening, używki, nauka to dobre przykłady.

Wykładowca tłumaczy zagadnienie z punktu widzenia psychologii i podaje najnowsze wyniki badań. Czy znajdziemy tam niewłaściwe relacje z rodzicami jako przyczynę słabszej samokontroli? Za bardzo kochających, za mało i nieadekwatnie kochających opiekunów lub przebyte traumy promowane przez różne nurty terapeutyczne? Otóż nie! Najbardziej skuteczną terapią jest behawioralna, która obgadywanie i wspominanie zostawia w sferze przyjaźni, a polega z grubsza na realizowaniu ćwiczeń, czyli trenowaniu emocji. Potwierdza się także w przypadku tego obszaru. Przykładowe zadania, których skuteczność dla poprawy samokontroli udało się udowodnić:

  • gry terapeutyczne ukierunkowane na relaksację ciała, ponieważ generalnie samokontrola osłabia się z powodu wyczerpania zasobów, wypalenia, przemęczenia oraz nieumiejętności radzenia sobie ze stresem
  • treningi reagowania unikaniem na widok alkoholu na monitorze i reagowania dążeniem na widok innych napojów powtarzane wielokrotnie przez długi czas (dążenie i unikanie za pomocą myszki)
  • trening odraczania gratyfikacji, czyli przekładania nagrodzenia siebie czymś smacznym, czy ulubioną rozrywką o minuty, godziny, dni, czy tygodnie
  • motywowanie wewnętrzne poprzez prowadzenie ze sobą dialogu wewnętrznego (artykułowanie swoich wątpliwości i argumentowanie za samokontrolą w danym obszarze) 
  • chcąc poradzić sobie z większym problemem poprzez wprowadzenie lub zaniechanie jakichś działań, warto trenować na innym, dowolnym, drobniejszym np. pić co rano szklankę wody na czczo, a potem wprowadzić do diety 3 porcje warzyw lub owoców dziennie, zaprzestać palenia papierosów, a potem picia alkoholu lub odwrotnie.

Polecam obejrzeć całość. I w ogóle polecam ten cykl wykładów Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej. To jedna z nielicznych uczelni niepublicznych w kraju, która cieszy się renomą.

komentarze

Dodaj komentarz