2.02.2017 – prowadzenie TABA-y i Zdrowego Kręgosłupa

Ponownie trafiłam na zastępstwo do tego samego fitness klubu w Gdańsku.

Tym razem pierwsza była TABATA. Zrobiłam ją według mojego domowego schematu, czyli rozgrzewka plus 8 ćwiczeń po 8 serii każde.

Robię tak, ponieważ uważam, że w ten sposób mogę popracować mocniej nad każdą kolejną partią ciała. Od klientek dowiedziałam się, że zazwyczaj trenują inaczej, czyli w jednej 4-minutówce wykonują 8 innych ćwiczeń, co powtarzają potem 8-krotnie. Uznały, że fajnie, że można zrobić inaczej a tak samo się zmęczyć. Obie koncepcje są równie dobre, tylko dla mnie 20 sekund to zbyt mało, żebym porządnie odczuła ćwiczenie. Dla początkujących to może być jednak lepsze rozwiązanie. Pozwala też przyłożyć się do techniki, poprawnego wykonania. 

Zrobiłam:

  1. łyżwiarza z prawej an lewą stronę i stepowanie na ugiętych nogach licząc do 8 
  2. przysiady z wyskokami (lub bez dla mniej zaawansowanych)
  3. 4 serie mięśni naramiennych unosząc hantle na zmianę w przód (0:31)  i do boku (0:52) i 4 serie w opadzie tułowia (1:15), tylko może nie z tak mocno wyprostowanymi stawami łokciowymi jak u Pani z filmu  🙂 
  4. kładzenie się i wstawanie do siadu równoważnego 
  5. wykroki prawą nogą w przód i w tył i na zmianę z lewą 
  6. burpees 
  7. deska z naprzemiennym przenoszeniem prawego a potem lewego kolana do łokcia po tej samej stronie ciała i w stronę klatki piersiowej pod sobą
  8. 4 serie na prawym i 4 na lewym boku unoszenia tułowia w podporze 

Podsumowując: ćwiczyłyśmy trochę uda (pewnie najmocniej dało się odczuć czworogłowy), mięśnie naramienne i obręczy barkowej, mięsień prosty, skośne i poprzeczne brzucha a to wszystko w konwencji ćwiczenia ogólnej sprawności, czyli trochę zmian kierunków – odrobinę koordynacji i równowagi. Sama TABATA może być dla mniej sprawnych treningiem wydolności. Na zajęciach była Pani w 8 miesiącu ciąży i modyfikując ćwiczenia dała radę.

 

schemat Zdrowy Kręgosłup

 

Zdrowy Kręgosłup to znacznie więcej ćwiczeń, dlatego nie ma sensu, żebym tu wszystko opisywała. Na You Tube można znaleźć przykładowe treningi.

Na grzbiecie krowy moja kartka z rozpiską ćwiczeń. Zapisuję, żeby poukładać rozsądny schemat zajęć i zapamiętać. Wydaje mi się jednak, że dla klientów instruktor, który ma kartkę to instruktor nieprzygotowany. Jest dokładnie odwrotnie, bo rozpiska oznacza, że nie improwizuje i nie leci na dobrze opanowanym schemacie a przemyślał temat w celu rozwinięcia swoich i grupowych umiejętności. Oczywiście ona powinna być gdzieś na boku, bo ćwiczenia trzeba zapamiętać, żeby zachować płynność zajęć. Prowadząc niewiele zajęć przygotowanie nie sprawia kłopotu. Im ich więcej, tym trudniej do każdych specjalnie się przygotowywać. Nie wiem jak u innych. Ja tak mam, ale ja nie jestem gwiazdą od ciała a rzemieślnikiem.

komentarze

Dodaj komentarz