Jak sprzęt wybrać, żeby nie odstraszyć klientów fitness klubu lub siłowni hotelowej? 5 porad dla początkujących w branży fitness.

Na przestrzeni wielu lat miałam okazję  szukać miejsc do treningu w małych i większych miejscowościach. Nie tylko w fitness klubach, ale i w obiektach hotelowych, czy przystosowanych do ćwiczeń salkach szkolnych.

Wielokrotnie widziałam mniejsze kluby, które funkcjonowały resztką klientów, pomimo tego, że lokalizacja wydawała się zapewniać stały napływ ludzi. Czasem pytając o dostęp do obiektów treningowych np. w miejscu noclegu, spotykałam się ze zdziwieniem, bo było to miejsce dostępne tylko teoretycznie, z którego nikt od dawna nie korzystał. Zdarzało się, że nawet lepsze hotele ,,odhaczały” siłownię w folderze a ta realnie nie miała szans zaspokoić potrzeb gości.

Irytuje mnie to, bo nie przepadam za marnotrawstwem. Swoje pieniądze inwestorzy mogą wydać przecież na karmę dla psów w schronisku, zamiast stawać rozkrokiem w sytuacji pomiędzy posiadaniem ,,czegoś” co kosztowało kilkanaście tysięcy złotych a nie posiadaniem czegokolwiek, co można efektywnie wykorzystywać.

Na rynku jest dostępna bardzo szeroka oferta różnorodnych maszyn i urządzeń do treningu siłowego. Ich zastosowanie jest uniwersalne (np. brama) lub bardzo specyficzne tak, jak w przypadku urządzeń do treningu pojedynczych grup mięśni (np. maszyna na biceps z porównywarki cenowej)

Producenci sprzętu sportowego, za odpowiednio wyższą cenę, są w stanie zaprojektować maszyny pod indywidualne zamówienie, w zgodzie z wysublimowanymi potrzebami. Często jest jednak tak, że dysponujemy ograniczonym budżetem lub nie chcemy na początek za dużo zainwestować. Jednocześnie nie możemy sobie pozwolić na to, żeby nie zaspokoić potrzeb potencjalnych klientów, którzy odwiedzą zaprojektowane przez nas miejsce do ćwiczeń. Od czego zacząć, żeby nie popełnić przeoczenia, które na starcie spali nasze szanse rozruszania obiektu?

 

1.Wybierz grupę osób, którym chcesz świadczyć usługi.

W przypadku fitness klubu podstawowe kryterium podziału odbiorców usług dotyczy płci. Chodzi nie tylko o stereotyp, który głosi, że kobiety oblegają maszyny do treningu cardio a mężczyźni chwytają za sztangi i hantle. Chodzi o naturalne różnice anatomiczne.

Kwestią niebagatelną jest możliwość wyboru ciężaru odpowiedniego do aktualnych możliwości siłowych. O ile zakładasz, że twoja siłownia ma być odwiedzana także przez kobiety, zadbaj o to, żeby maszyny do ćwiczeń siłowych były wyposażone w bardzo elastyczne stosy. Najniższe możliwe obciążenia powinny zaczynać się od niewielu kilogramów z możliwością zwiększania ciężaru nawet o 1 kilogram. Im gęściej, tym lepiej. To samo dotyczy hantli i gryfów na stanowisku z wolnymi ciężarami. Statystycznie kobiety na starcie są słabsze, bo w ich organizmach jest znacznie więcej tkanki tłuszczowej. Masa mięśniowa buduje się też wolniej.

Urządzenia do ćwiczeń siłowych muszą być też tak zaprojektowane, żeby nie sprawić dyskomfortu osobom niższym, jak i wysokim. Sytuacja, w której brakuje regulacji, dźwigni przybliżającej uchwyty ciężaru, czy zaczepów na stopy, może skutecznie uniemożliwić wykonanie treningu a tym samym zniechęcić. Znowu-niższy wzrost jest często związany z płcią, ale też wszyscy ludzie są statystycznie coraz wyżsi, co nie oznacza, że należy zapomnieć o osobach, które mają około 160 cm wzrostu. Maszyny najlepiej jest zwyczajnie ,,przymierzyć” do różnych rozmiarów i wybrać te elastyczne.

 

Inne kryterium, które warto rozważyć analizując tzw. grupę docelową siłowni lub salki treningowej, to poziom zaawansowania. Dokonaj wyboru pomiędzy kierowaniem oferty w stronę amatorów lub profesjonalistów.

U kulturystów istotna jest dostępność wielkich ciężarów, które w przypadku stosów dochodzą nawet do 200 kilo. Są to też osoby, które potrzebują dostarczać bardzo wszechstronnych bodźców każdej grupie mięśniowej. Z tego powodu  maszyna do ćwiczeń siłowych, brama i dwie, trzy podstawowe sztangi, nie będą wystarczające. Trzeba też postawić na wytrzymałość sprzętu. Natomiast amatorzy, poza możliwością wykonania i urozmaicenia ogólnorozwojowego treningu, doceniają nowoczesny design urządzeń. Dla kulturystów odrapany lakier, czy tapicerka to sprawa normalna, ale amatora zdrowego stylu życia może zniechęcić. Jest też bardziej chętny do testowania fitnessowych nowości takich jak CrossFit. Z tego powodu, w ostatnim czasie wiele siłowni zdecydowało się na bramy, zakupiło kettlebells, czy worków Power Bag lub TRX.

 

2.Zagospodaruj przestrzeń.

Standardowo, sprzęt do ćwiczeń siłowych możemy podzielić na kilka grup. Są to maszyny do ćwiczeń siłowych takie jak butterfly do treningu klatki piersiowej, czy suwnica do ćwiczeń nóg . Dalej mamy wolne ciężary, do których zaliczamy sztangi z gryfami i hantle. Zwykle w siłowni jest też część rozgrzewkowa, oblegana też przez osoby, które starają się zrzucić kilogramy, czyli strefa, w której znajdują się urządzenia do ćwiczeń cardio. Są tam sprzęty takie jak bieżnia elektryczna, rowery, orbitreki. Przyda się też miejsce, w którym można wykonać stretching, trening brzucha lub dodatkowe ćwiczenia ze sprzętem fitness takim jak piłki.

Jak wspomniałam w poprzednim akapicie, w zależności od tego do kogo kierujemy ofertę, warto rozważyć jej urozmaicenie o przestrzeń i sprzęt do treningów obwodowych i funkcjonalnych. Poza stosunkowo drogą bramą treningową wykorzystuje się tam takie przedmioty jak skrzynie, opony, liny okrętowe.

Wielkość poszczególnych części a zatem i sprzęt do siłowni, jaki w nich pomieścisz, zaplanuj odnosząc się do wymarzonej grupy odbiorców. Przykładowo – więcej młodzieży, pań i seniorów w obiekcie to konieczność bardziej rozbudowanej części cardio i stretchingowej a zatem co najmniej kilka bieżni, rowerów, stepperów, maty, piłki, gumy. Grupa docelowa w wieku 20-30 będzie zadowolona z profesjonalnego sprzętu do treningu Crossfit. Kulturystów zadowolą maszyny i wolne ciężary do treningu siłowego dostosowane do wysokich obciążeń.

 

3.Wyznacz ilość stanowisk z uwzględnieniem oczekiwanej pojemności twojej siłowni.

Dobierając rodzaj sprzętu i jego ilość, jednocześnie w sposób dosłowny tworzysz swoje przyszłe zyski! Ilość stanowisk do trenowania to potencjalna ilość klientów, którzy będą mogli jednocześnie ćwiczyć w twoim klubie. Można założyć, że przeciętny użytkownik nie spędzi na sali mniej, ani więcej niż godzinę. Na tej podstawie, ilość sprzętu oraz ilość godzin otwarcia klubu to podstawa pod prognozowane przychody.

Nie jest to jednak aż takie proste, ponieważ zawsze trzeba pamiętać o komforcie, na który składa się wolny wybór i brak konieczności oczekiwania w kolejce na miejsce. Efektywne wyposażenie siłowni, w dużym uproszczeniu, to nadmiar sprzętu w stosunku do średniej ilości ćwiczących.

Ponadto, pomimo tego, że niektóre sprzęty np. bramy z wyciągami, umożliwiają trenowanie więcej niż jednej osobie jednocześnie, w praktyce warto to samodzielnie sprawdzić. W kolejnych latach producenci eliminują wady w postaci zacinania się linek lub rozchwiania ciężaru przy kilku ćwiczących, pozostaje jednak kwestia złapania ,,swobodnego oddechu”, czyli tego, że nikt nie lubi się gnieść w miejscu, w którym relaksuje się przez pracę, ale jednak w wolnym czasie.

 

4.Wybierz sprzęt, który umożliwi trening każdej części ciała i to na kilka sposobów.

Po pierwsze, sprawdź, czy tworzysz warunki pod trening każdej części ciała i wszystkich grup mięśniowych. Dla uproszczenia – podstawa anatomii treningowej wygląda mniej więcej tak:

mięśnie łydki, czworogłowy uda, dwugłowy uda, przywodziciel, odwodziciel, mięśnie pośladkowe, mięsień prosty i najszerszy grzbietu, kapturowy, mięśnie klatki piersiowej, brzucha, mięśnie naramienne, triceps oraz biceps.

Po drugie, zadbaj o podstawowe urządzenia do ćwiczeń siłowych, bez których ci którzy nie są na siłowni po raz pierwszy na pewno się zniechęcą.

Oczywiście, że można robić grzbiet martwym ciągiem, ale wielu oczekuje, że będzie mieć do dyspozycji ławki do treningu np. ławkę rzymską.

Amatorowi w zarzuceniu sztangi na plecy pomoże kolega, ale chyba nie ma profesjonalnej siłowni, w której nie byłaby dostępna choć jedna brama do przysiadów lub brama Smitha. A przydałaby się też wielofunkcyjna brama z wyciągiem.

Klatkę można robić hantlami na ławkach, ale chyba każdy oczekuje, że znajdzie też jakiś batterfly.

Myśląc o kobietach zatroszcz się o sprzęt do treningu przywodzicieli oraz odwodzicieli (to może być jedna lub dwie maszyny), jak również mięśni pośladkowych. Mężczyznom szybciej potrzebny będzie drążek do podciągania.

Niezależnie od tego jak rozbudowana będzie twoja strefa cardio, potrzebna ci będzie choć jedną bieżnia elektryczna.

Psychika, ale i mięśnie szybko się przyzwyczajają. U kogoś kto uczęszcza raz w tygodniu nastąpi to nieco wolniej niż u kogoś kto odwiedza 3 i więcej razy w tygodniu. Niemniej jednak, urozmaicony sprzęt wydłuża czas poznawania a zatem uczęszczania do danego miejsca.

 

5.Wymyśl coś ekstra i wyróżnij się spośród innych.

Analizując punkt pierwszy związany z potrzebami określonych grup klientów, zastanów się jakie urządzenia do treningu mogą sprawić, że ta grupa poczuje, że naprawdę dbasz o jej potrzeby. Czasami są to drobiazgi jak np. rolleny, czy małe piłeczki pingpongowe wykorzystywane do masażu. Czasem wystarczy więcej kettli i sprzęt podwieszany typu trx. A jeszcze inna grupa doceni automatyczne masażery ukierunkowane na walkę z cellulitem.

Osobna salka z przyciemnionym światłem i muzyką relaksacyjną dla amatorów jogi i stretchingu? Czemu nie! Tak jak stworzenie sal do treningu personalnego, w którym ćwiczący będzie mógł być naprawdę sam na sam z trenerem, bez krępujących spojrzeń innych użytkowników.

Tutaj wchodzimy już w kwestie planowania i łączenia usług. Dla użytkowników obiektów niekomercyjnych urozmaicenie też jest jednak istotne i nie powinno się o nim zapominać. 

 

Cokolwiek zdecydujesz pamiętaj o tym, że konkurencja w branży fitness jest coraz większa a klienci wymuszają większą specjalizację kosztem tzw. klubów ,,dla każdego”.

O ile ciężki sprzęt ma być nikomu nieprzydatny a jednocześnie np. przepisy wymuszają przystosowanie przestrzeni do ćwiczeń w zarządzanych obiektach, lepiej rozważyć zrobienie tańszej salki gimnastycznej z wieloma przyborami ułatwiającymi trening typu fitness, który bazuje na ciężarze ciała i połączenie tego z gabinetem SPA.

Jestem zwolenniczką tezy, że trening można zrobić w każdych warunkach. Lepiej wychodzi jednak zupełnie bez sprzętu, niż z kompletnie niefunkcjonalnymi narzędziami.

komentarze

Dodaj komentarz